Elever med angst

Når skolen møter elever med angs, bør skolen følge noen retningslinjer for å skape et støttende og inkluderende miljø. Her er noen tiltak skolen kan vurdere:

  1. Kommunikasjon og informasjon:
    Skolen bør oppfordre foreldre eller elever selv til å informere om angsten, slik at lærere og annet personale er klar over situasjonen. Hva bunner angsten i og hvordan tror foreldre evt annet fagpersonell at eleven bør møtes. Konfidensialiteten skal ivaretas for å beskytte elevens personvern.
  2. Samarbeid med foreldre:
    Skolen bør opprettholde en god dialog med foreldrene til elever med angst. Dersom det er skolerelaterte faktorer som trekkes frem er det viktig at skolen tar dette innover seg. Små endringer kan gi gode resultater.
    Foreldrene kan dele informasjon om hva som hjelper barnet sitt og hvilke strategier som fungerer best. Dette samarbeidet er viktig for å utvikle en individuell tilnærming.
  3. Tilrettelegging av undervisningen:
    Lærere kan tilpasse undervisningen for å imøtekomme behovene til elever med angst. Dette kan inkludere mulighet for å trekke seg litt tilbake og ta pauser, gi klar og tydelig instruksjon, strukturere oppgaver, gi ekstra tid ved behov, og tilby alternative evalueringer eller presentasjonsmetoder.
    Sørge for at eleven til enhver tid vet hva som skal skje og være bevisst viktigheten av informasjon om endringer for å trygge eleven,
  4. Skape et trygt og støttende miljø:
    Det er viktig å skape en atmosfære der elever med angst føler seg trygge og aksepterte.
    Relasjoner med lærere er også viktige for elever med angst. Lærere som er oppmerksomme, forståelsesfulle og støttende kan bidra til å redusere angstrelatert stress i skolesituasjonen. De kan tilby tilpasninger, veiledning og oppmuntring som hjelper elevene til å føle seg tryggere og mer selvsikre.
    Lærere og skolepersonale bør være oppmerksomme på tegn til angst og vise empati og forståelse. Positiv forsterkning og oppmuntring kan bidra til å styrke selvtilliten til disse elevene.
  5. Redusere stress og press:
    Elever med angst kan oppleve høy grad av emosjonell stress. Gode relasjoner gir dem mulighet til å uttrykke sine følelser og bekymringer, og motta støtte og forståelse fra andre. Dette kan være svært betryggende og hjelpe dem med å håndtere angstsymptomene.
    Skolen bør være oppmerksom på stressfaktorer som kan forverre angstsymptomene hos elever. Dette kan inkludere høye forventninger, overdreven testing eller konkurransedyktige miljøer.
    Skolen kan vurdere å implementere tiltak som reduserer stressnivået, for eksempel å tilby støttetjenester, fravær av vurdering eller øve på avslapningsteknikker.
  6. Tilgjengelige ressurser:
    Skolen bør være kjent med og tilby ressurser som kan støtte elever med angst. Dette kan omfatte tilgang til rådgivningstjenester, skolepsykologer eller andre fagpersoner som kan gi støtte og veiledning.
  7. Opplæring av ansatte:
    Skolen kan vurdere å gi opplæring til lærere og ansatte om angstlidelser og hvordan de kan støtte elever med angst. Dette kan øke bevisstheten og forståelsen, og bidra til å skape et mer inkluderende miljø.

Viktigst av alt er det å behandle hver elev som en individuell sak og tilpasse støtten etter deres spesifikke behov. Hver elev med angst kan ha ulike mestringstrategier og preferanser, så det er viktig å lytte til deres erfaringer og tilpasse tiltakene deretter.
Å ha gode relasjoner med både jevnaldrende og lærere kan ha betydelige positive effekter på deres trivsel og mestring. Gode relasjoner bidrar til å skape en følelse av trygghet og støtte for elever med angst. Når de har personer rundt seg som de føler seg trygge på, er det lettere for dem å håndtere angstsymptomer og takle utfordrende situasjoner.