Oversikt over kartleggingsverktøy

Dersom barnet ditt skal utredes er det stor sjans for at dere møter på noen av testene nedenunder. Fagfolkene glemmer at ikke alle vet hva testene er eller hva de kartlegger.
Vi har laget en liten oversikt over de mest vanlige, savner du noen gi oss gjerne beskjed.

ADI-R – Autism Diagnostic Interview-Revised
Semistrukturert intervju, med 93 spørsmål.
Gjennomføres med nærmeste omsorgspersoner. Områder som dekkes; sosialt samspill, kommunikasjon og atferdsmønster.
Det genereres sumskårer som angir om pasienten skårer tilsvarende autisme. Det kreves opplæring i intervjuer, og god kunnskap til normalutvikling.
Ramme for å forstå utviklingshistorie fokusert på ASD problematikk

ADOS 2 – Autism Diagnostic Observation Schedule
Standardisert observasjon av barnets sosiale og kommunikative atferd.
Ulike moduler er laget for ulike språklige utviklingstrinn. Oppgaver som beskriv et bilde, fortell en historie, sosio emosjonelle spørsmål om vansker, følelser, relasjoner ol.
Det genereres sumskårer som angir om pasienten skårer tilsvarende autisme/autistisk
forstyrrelse eller innen spekteret.

ASRS – Autism Spectrum Rating Scales
Spørreskjema som er standardisert ut fra forekomst av atferd i en populasjon. Bruk av standardskårer gjør det lett å sammenligne med andre standardiserte tester. Spørreskjemaet har ulike versjoner for 2-5 år og 6-18 år.
Kompetansekrav er minimum utdanning som spesialpedagog, vernepleier eller tilsvarende.

CAS – Cognitive Assessment System
CAS testen er en evnetest som kartlegger hvordan hjernen arbeider med læring og informasjon. Testpersonen sin evne til planlegging, oppmerksomhet, simultan og suksessiv bearbeidelse av informasjon.
Den bygger på en forståelse av at disse fire kognitive prosessene står sentralt når det gjelder læring og læreforutsetninger. Hver av de fire områdene blir testet med tre delprøver. Den som blir testet blir vurdert både i forhold til gjennomsnittet i standardiseringsgruppen og i forhold til eget gjennomsnitt. Flere av testene vil kunne gi interessante bidrag i vurderinger knyttet til eksempelvis AD/HD og Tourettes, og/eller spesifikke matematikkvansker/dyskalkuli og spesifikke lese- og skrivevansker/dysleksi.

(KTI) – Kontrollert Tegne Iaktakelse
Barnet får ett A4 ark og skal ved å følge instruksjoner, dele inn arket og tegne ulike ting på de ulike områdene.I starten får det en beskjed om gangen, men antallet beskjeder i hver oppgave økes etterhvert. Testen gir informasjon om testpersonens evne til å forstå og huske beskjeder, hvordan de oppfatter beskjedene, forståelse av grunnleggende begreper, blyantgrep, tegneferdigheter, arbeidsstilling og utholdenhet. Kan gi en pekepinn på om det er nødvendig å sette igang tiltak eller gjøre grundigere undersøkelser. Eks syn/hørselstest, kortere arbeidsøkter, begrepsundervisning eller lignende.

LOGOS
Logos er en omfattende standardisert test som brukes til å kartlegge leseferdighet og diagnostisere dysleksi.
Den måler leseferdighet; leseflyt, forståelse av egen lesing, forståelse av opplest tekst, og grunnleggende ferdigheter som må være på plass for å få til funksjonell lesing.
For å teste noen med LOGOS test, må man være sertifisert. Noen skoler har eget personell som kan utføre testene, mens andre må henvise til PPT.
Testpersonens resultat plasseres i tre kategorier: Ingen vansker, moderate vansker eller betydelige vansker. Logos måler både grad av korrekthet og tidsbruk.
Disse kombineres til en effektivitetsskåre.
Det er viktig for kvaliteten at testen utføres ihenhold til spesifikasjonene.

Språk 6-16
Formålet er å identifisere barn med språkvansker. Er ikke tilstrekkelig til å sette diagnose. Testen viser språklige styrker og svakheter. Viktig at testleder noterer det barnet faktisk sier, rekkefølgen av ord og hvilke ord mm. Dersom det ikke blir gjort mister man viktige opplysninger i analysearbeidet.
Resultatet og analysen til tester vil si noe om det er behov for audiometrisk undersøkelse (hørselstest) og en dikotisk lyttetest. Den fonologiske prosesseringen sjekkes ytterligere ved Logos-testen..

Wisc-III – Test for vurdering av kognitive evner
WISC-III består av 12 deltester, delt inn i fire kategorier: verbal
forståelse, perseptuell organisering, frihet fra distraksjoner og
prosesseringshastighet. De to første faktorene består av verbale
deltester, og de to sistnevnte faktorene består av prestasjonsdeltester.
De obligatoriske verbale testene omfatter informasjon,
likheter, regning, ordforståelse og resonering.
De obligatoriske prestasjonsdeltestene omfatter bildeutfylling, koding, tegneserier,
terningmønster og puslespill. Prosesseringshastighet er et resultat
av symbolleting og koding. Frihet fra distraksjoner er et resultat av
regning og tallhukommelse
Analyse og tolkning av testresultatene er viktig for å kunne si mer presist
hvilket nivå opplæringen skal gjennomføres på og hvilke sterke sider resultatene indikerer.
(WPPSI, WASI og WAIS benyttes også)
.
Vineland Adaptive Behavior Scales (Vineland ABS)
Kartlegger vurdering av adaptiv atferd (daglige aktiviteter som kreves for å klare seg på egen hånd, personlig og sosialt). Den skandinaviske Vineland-II er gitt ut i tre versjoner: et intervjuskjema og et spørreskjema for foreldre (foreldreskjema) med skandinaviske normer, og et lærerskjema. Adaptiv atferd vurderes innenfor fire brede domener (indekser) for aldersgruppen 2 – 21 år: kommunikasjon, dagliglivets ferdigheter, sosiale ferdigheter og motorikk (< 7 år). Funnene summeres til Generelle adaptive ferdigheter.
(ABAS, BRIEF er tilsvarende tester)