PPT skal hjelpe skoler og barnehager med å legge til rette for barn og elever med behov for særskilt tilrettelegging. Samarbeide tett med skolene med forebygging og tidlig innsats, målet er et inkluderende, likeverdig og tilpasset pedagogisk tilbud – som gir god faglig og sosial utvikling.
Arbeidsoppgaver:
– delta i tverrfaglige team, tidlig innsatsteam
– styrke kompetansen i skolen med mål om å oppdage vansker og sette inn tiltak på tidlig tidspunkt.
– kartlegginger og vurdering av særskilte behov, sakkyndig vurdering.
– opplæring av skole og foreldre i hjelpemidler og psykososial utvikling.
– gi råd og veiledning til skole i forbindelse med spesialpedagogiske tiltak og annen oppfølging.
Elever kan trenge støtte i kortere eller lengre perioder, det defineres ikke konkret hvilke behov som kvalifiserer til spesialpedagogisk undervisning i opplæringsloven.
Foreldre, elev over 15 eller skole kan drøfte bekymringer med PP-tjenesten anonymt før en bestemmer seg for henvisning.
Det er vanligvis skolen som sender henvisning til PP- tjenesten. Foreldrene eller eleven må samtykke i henvisningen, og barnet eller eleven skal bli hørt. Foreldre/elev over 15 kan også henvise til PPT selv, dersom skolen ikke ønsker å kartlegge eller gå videre med deres bekymring.
PPT vurderer vært enkelt tilfelle, gjennom observasjon og kartlegging, avhengig av vanskebilde. Dette skal utføres av kompetente rådgivere innenfor vanskeområder.
PPT skriver sakkynding vudering i saker hvor det er behov for spesialpedagogiske tiltak eller undervisning. Eksempel:
– konsentrasjonsvansker, angst og atferd
– generelle lærevansker, lese og skrivevansker
– sosiale og emosjonelle vansker
– fritak fra opplæringsplikten
– tegn -/punktskriftsopplæring
– språk og talevansker
– inntak til et særskilt utdanningsprogram i videregående opplæring
– unntak fra kravet til bestått i inntil to av fellesfagene for å få utstedt fagbrev.
– utvidet opplæringstid i videregående opplæring.
Den sakkyndige skal beskrive barnets eleven sitt utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, elevens vanskebilde og behov. Den skal si noe om hvordan undervisningen bør organiseres for best mulig utbytte, samt hvilke læringsmål som er realistiske. Den sakkyndige skal være tydelig og skrevet på et forståelig språk. Utarbeidet innen rimelig tid. Elevens stemme bør høres i sakkyndig vurdering
PPT samarbeider med helsetjenesten, barnevernstjenesten, Statped og BUP. Statped og BUP kan bistå PPT i kartlegging av vanskelbildet.
Statped og BUP kan også veilede PPT, skole og foreldre, der PPT ikke har kompetanse.
Man kan ikke klage på en sakkyndig vurdering, men man kan be om en ny vurdering fra en sakkyndig. Dette må foreldre dekke selv. Den alternative vurdering skal i såfall bli hensyntatt når skolen skolen vurderer enkeltvedtaket som skal basere seg på sakkyndig vurdering.
Vi anbefaler derfor å ha tett dialog underveis med kontaktperson i PPT , slik at man kan plukke opp misforståelser eller diskutere uklarheter underveis.
Enkeltvedtaket som skrives på bakgrunn av sakkyndige, kan man klage på.