Klage på enkelt vedtak

Dersom skolen har fattet et enkeltvedtak som etter din vurdering ikke er riktig for barnet ditt, kan du klage. Klagen skal sendes instansen som har fattet enkeltvedtaket, i skolen er det oftest rektor, slik at de skal ha mulighet for å endre sitt eget vedtak.

Du kan klage på:
– innhold i enkeltvedtaket:
skolen mener elevens rett er oppfylt og tiltak foreslås ikke
eller
elev/foreldre er ikke fornøyd med tiltakene skolen har vedtatt

– feil i saksbehandling
skolen fatter ikke vedtak innen rimelig tid,
tar ikke henstillingen på alvor, lang saksbehandling,
andre saksbehandlingsfeil eller kompetansemangel.

– manglende gjennomføring av punktene i enkeltvedtaket

Dersom skolen aviser klagen, skal den automatisk sendes til Statsforvalteren av skolen.
Vedlagt begrunnelse for at klagen ikke tas til følge.
Be om å få kopi at innsendelsen.
Dersom du ikke får dette, kan det være et tegn på at det ikke er gjort.
Anbefaler da å sende klagen til Statsforvalteren selv.

Klagen bør inneholde følgende opplysninger:

  1. Hvem klagen er rettet til
  2. Hvem klagen gjelder ; elevens navn og fødselsår
  3. Foreldrenes navn, adresse og telefon
  4. Hva klagen gjelder
    Hva du vil at skolen skal forandre på
    Hvorfor du vil at skolen skal forandre på noe

    Husk å signere brevet og send det i god tid før klagefristen utløper.

    Ta kopi av brevet før du sender det og husk å ikke sende sensitive opplysninger som epost,
    bruk vanlig post eller sikkert epost som digipost.

    Man må ikke skrive klagen selv, man kan få bistand av en advokat, en fullmektig eller en interesseorganisasjon som du er medlem i.

Se vårt forslag til klageoppsett, last gjerne ned.