Anerkjennelse

Honneth’s teori om anerkjennelse, er viktig for individets identitetsutvikling, følelsen av likeverd og selvtillit. Lærere som har en anerkjennende grunnholdning og møter alle med samme omsorg, åpenhet og nysgjerrighet, vil legge et godt grunnlag for elevens læring, elevens forståelse av selvet, de andre og verden omkring.

Elevers rettigheter til opplæring og deltakelse i fellesskap er tydelig presisert i overordnet del av rammeplanen og opplæringsloven.
Elever skal ha medvirkning i sin egen lærings hverdag
og det skal tilrettelegges for den enkeltes forutsetninger og behov, de som trenger
spesialundervisning skal anerkjennes for dette behovet og den skal gjennomføres på en måte som gjør at de er en del av det inkluderende læringsmiljøet.
Et fellesskap som anerkjenner og respekterer ulikheter, hvor alle får bidra utifra sine
forutsetninger, vil føre til at elevene føler at dere bidrag teller som igjen fører til økt selvverd og bidra til deres kontinuerlige identitetsutvikling. .

Når man føler seg sett, respektert og anerkjent, er det lettere å delta i fellesskapet, man får bedre selvtillit, man føler seg tryggere på sin egen verdi, og man får realisere seg selv.
Ved å gi den enkelte elev anerkjennelse gjennom de ulike sfærene kan man øke
samfunnsdeltakelsen på sikt, i motsatt fall hvor eleven opplever krenkelse i skolen kan man ende opp med ufrivillig skolefravær og utenforskap, som får store kostnader for individ og samfunn.

Les mer om anerkjennelse i skolen:
Anerkjennelse i skolen – en forutsetning for læring (A.N.Jordet, 01.10.2020, Fagsnakk.no)
Anerkjennelse i skolen – det er altfor mange elever som strever (A.N.Jordet, 10.02.2021, Utdanningsforskning.no).
Medvirkning gjennom anerkjennelse i skolen.(Heide & Pleym, 21.12.2022, Psykologi i kommunene, 5-22)