Relasjoner og ufrivillig skolefravær

Gode relasjoner med lærere og medelever kan ha en betydelig positiv innvirkning på elever med ufrivillig skolefravær. Trygge relasjoner kan bidra til å forebygge og redusere skolefraværet.
Ufrivillig skolefravær er et resultat av ulike faktorer, men fellestrekket er at noe skolehverdagen oppleves utrygt. Gode relasjoner, bidrar til økt trygghet.

Her er noen eksempler på hvordan gode relasjoner kan hjelpe elever med ufrivillig skolefravær:

Støtte og oppmuntring:
Gode relasjoner med lærere og medelever kan gi støtte og oppmuntring og hjelpe dem å føle seg tryggere og mer motiverte til å møte opp på skolen.
Det er enklere å fortelle hva man opplever som vanskelig om man blir møtt av en anerkjennende voksen. Dersom man får tak på hva eleven opplever som utrygt, kan man sammen med eleven og foreldre utforske tiltak for å bedre skolesituasjonen.
Det er lettere for eleven å møte situasjoner man opplever som vanskelige sammen med lærere og medelever man stoler på. Det å vite at noen er der for en, at en er savnet når man ikke møter opp og at lærere og medelever anerkjenner en, vil gjøre det mer overkommelig å møte opp.

Bedre trivsel og tilhørighet:
Å ha gode relasjoner med lærere og medelever kan bidra til å øke trivsel og tilhørighet på skolen. Gode relasjoner kan også føre til bedre samarbeid og kommunikasjon mellom elever og lærere. Dette kan føre til økt læring og forståelse, samt bedre samarbeidsevner og sosiale ferdigheter.
Gode relasjoner kan også bidra til å skape et positivt læringsmiljø.
Når elever føler seg respektert og verdsatt av sine medelever og lærere, kan de føle seg mer komfortable med å delta i diskusjoner og stille spørsmål. Når elever føler seg trygge og støttet av sine medelever og lærere, kan de føle seg mer avslappet og mindre engstelige.
Dette kan øke trivsel og redusere skolefravær.

Redusere mobbing og isolasjon:
Mobbing og isolasjon kan være en årsak til ufrivillig skolefravær. Gode relasjoner med lærere og medelever kan bidra til å redusere mobbing og sosial isolasjon, og dermed redusere risikoen for ufrivillig skolefravær. Gjennom å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø i klassene, med respekt, toleranse og empati som grunnleggende verdier vil man redusere forekomst av mobbing.

Økt motivasjon:
Gode relasjoner med lærere og medelever kan bidra til å øke motivasjonen for læring og deltakelse på skolen, elevene føler seg mer inkludert og tilhørende i skolemiljøet.
Dette kan føre til økt motivasjon og engasjement i skolen, samt redusere sjansen for mobbing og utestenging.Dette kan være spesielt viktig for elever med ufrivillig skolefravær som kan ha mistet motivasjonen til å delta på skolen.

Gode relasjoner med lærere og medelever ha en positiv innvirkning på ufrivillig skolefravær, og bidra til å redusere skolefravær og forbedre skoleprestasjoner. Det er derfor viktig å ha fokus på å bygge positive relasjoner i skolemiljøet, spesielt for elever som sliter med ufrivillig skolefravær.
Det å utvikle gode relasjoner med elever som allerede har utviklet alvorlig ufrivillig skolefravær og sitter hjemme, krever at skolen er utholdende og gir eleven den tid og rom eleven trenger for å stole på den voksne. Den voksne må være genuint interessert i eleven, vise at hen ser eleven, forstår og vil eleven vel. Det er veldig viktig at den voksne holder det en sier og ikke gir opp!