Noen elever med ufrivillig skolefravær, melder om at dager på alternative opplæringsarenaer gir dem mestring og motivasjon, til å stå i skolehverdagen. For andre er det et tilbud de får etter lang tids fravær, for å sanke mestrings opplevelser og styrke selvfølelsen, med tanke på at de etterhvert skal tilbake på skolen.
Hva er en alternativ opplæringsarena?
Alternativ opplæringsarena er et opplæringstilbud utenfor skolen, hvor en eller flere elever mottar opplæring. Dette kan være en bedrift, en bondegård, leirskole eller annen type aktivitet.
Det kan gjelde enkelt elever eller hele klasser, som for eksempel leirskoleopphold. Det kan være permanent eller midlertidig, heltid eller deltid.
Dersom en elev skal tas ut av opplæringen for å motta ene-undervisning, eller små grupper på en alternativ opplæringsarena kan man bruke retten til spesialundervisning som begrunnelse for dette.
Hovedregelen er at opplæringen skal skje innenfor det ordinære tilbudet, slik at det må være hensynet til elevens beste og elevens læringsutbytte som må veie tyngst.
Den enkelte kommune har sine egen alternative opplæringsarenaer, noen er kommunale og andre er private – hvor kommunen har avtale om å kjøpe plass. Sjekk derfor med din kommune (grunnskole) / fylkeskommune (videregående oppl.). Inn på tunet har medlems gårder over hele landet.
Inn på tunet.
«Enkelte elever trenger å skifte miljø og har behov for en alternativ læringsarena. På gården kan det tilrettelegges etter den enkeltes behov. Her er det nye mennesker som ser deg på en annen måte. Å være sammen med dyr har en god og beroligende effekt på mennesker, og det fins nok av praktiske oppgaver som utfordrer og gir mestring når eleven lykkes.
Det er mye erfaring for at alternative opplegg, der elevens interesser og forutsetninger settes i fokus, bidrar til at eleven klarer resten av skoleuka på en bedre måte.» Finn ditt lokale tilbud her
Gamify.
Bruker spill som verktøy for sosial og faglig læring. Basert på elevenes interesser, nært samarbeid med skolen og ekspertise innen spillbasert kvalifisering og miljøterapeutisk bruk av gaming.
Gamify tilbyr en sosial arena, bygger mestringsfølelse, fremmer lærelyst og motiverer for faglig arbeid. Bruker spillpedagogikk og gaming som motivasjon, og tilnærmingen er fleksibel for å tilpasses den enkelte elevs behov og progresjon.
Elevenes interesse for gaming utnyttes for å oppnå både sosiale og faglige mål. I samarbeid med skolen velger vi relevante læremål som er tilpasset hver elevs individuelle opplæringsplan (IOP). Les mer om Gamify her
Noen referanser ifm alternativ opplæring fra Opplæringsloven, Lovdata:
I opplæringslovens §2-3 står følgende: «Ein del av undervisningstida etter § 2-2 kan brukast til fag og aktivitetar som skolen og elevane vel, til leirskoleopplæring og til opplæring på andre skolar eller på ein arbeidsplass utanfor skolen.»
I kapittel 4 behandles rettslige grunnlag i opplæringsloven som kan åpne for at enkeltelever mottar hele eller deler av den videregående opplæringen på en alternativ arena.
I kapittel 5 omhandler vilkårene for bruk av alternativ arena for elever med enkeltvedtak om spesialundervisning. Krav til enkeltvedtaket og krav til avtale med de ansvarlige for den alternative opplæringsarenaen. Bruk av alternativ opplæringsarena skal være til elevens beste, og være i samsvar med krav fra opplæringsloven.
UDIR OM BRUK AV ALTERNATIVE OPPLÆRINGSARENAER